ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰
 
امروزه با پیشرفت علم پزشکی و دستیابی و به روش های نوین ترمیمی و درمانی، برای افرادی که به دلایل مختلف دندان های خود را از دست داده اند یک راه مناسب و مطمئن وجود دارد، ایمپلنت دندان هر چند نیازمند جراحی است ولی یکی از با دوام ترین شیوه های ترمیمی محسوب می شود .  در این مقاله نکاتی به عنوان مراقبت های لازم پس از انجام ایمپلنت دندان ذکر شده است که باید به صورت کامل توسط بیماران رعایت شود تا این روش درمانی برای آنها مفید واقع شود . معمولا برای درست کردن دندانها و سایر جراحی های در این زمینه از آمپول بی حسی استفاده می شود و پس از رفع اثر بی حسی، احساس درد و حساسیت برای فرد ایجاد می شود. در صورت به وجود آمدن درد پس  از ایمپلنت دندان می توان از قرص ها و کپسول های مسکن که پزشک تجویز کرده است استفاده نمود و به صورت معمول یکی از داروهای موثر برای تسکین درد، مفنامیک اسید می باشد .حداقل تا سه ساعت بعد ازجراحی باید از خوردن غذا و سایر خوراکی ها، جویدن آدامس، خوردن نوشیدنی های سرد و گرم، شستشوی دهان، تف کردن، مکیدن و ...خودداری نمود . در صورتی که محل جراحی ایمپلنت دندان بیمار خونریزی مختصری داشت، لازم است که  یک تگه گاز استریل یا پنه مرطوب را بر روی آن قرار داده شود و اگر این خونریزی قطع نشود حتما باید به پزشک مراجعه نماید، سایر ملاحظات و مراقبت ها در ادامه ذکر شد است .
 
مراقبت های پس از ایمپلنت دندان در 24 ساعت اولیه

  • تا یک روز پس از کاشت، فرد بیمار کاملا باید به تغذیه ی خود توجه کند زیرا به دلیل حساس بودن عصب دندانها نوشیدن مایعات داغ نظیر چای مناسب نمی باشد.
  •  در این مدت از غذاهای نرم که نیاز به جویدن و وارد کردن فشار بر سطح دندان ها ندارند استفاده شود.
  • می توان از یخ برای خنک سازی محل جراحی ایمپلنت دندان استفاده نمود .
  • به هیچ وجه از سیگار و مشروبات الکی استفاده نشود، زیرا حرارت  ناشی از سیگار برای ناحیه ی ترمیم شده مضر می باشد.
  • تا حد امکان فعالیت های سنگین مثل شنا انجام نشود و به صورت روزانه دهان باید با استفاده از دهان شویه شستشو داده شود تا بوی بد دهان رفع گردد .هم چنین پس از استفاده از آن به مدت نیم ساعت چیزی نباید خورد و نوشید.
  • برای شستشوی دهان علاوه بر استفاده از دهانشویه می توان از یک لیوان آب ولرم و یک قاشق چایخوری نمک استفاده نمود .
  • در موقع مسواک زدن بیمار نباید مسواک را بر روی قسمتی که جراحی ایمپلنت دندان صورت گرفته است، بکشد زیرا این ناحیه حساس  بوده و امکان دارد که لثه ها دچار خونریزی شوند. بنابراین باید کاملا با دقت و با احتیاط مسواک زده شود.
  •  در حین مسواک زدن باید مواظب بخیه ها بود ، در برخی موارد پزشکان از بخیه های قابل جذب استفاده می کنند ولی اگر بخیه های استفاده شده در ایمپلنت دندان بیمار از نوع معمولی باشند، تقریبا یک هفته بعد باید برای خارج نمودن بخیه ها مراجعه کند .
  • پاکسازی پروتز موقت بعد از هر وعده ی غذایی لازم می باشد.
  •  لازم است که بیمار در صورت مشاهده ی هر گونه تغییر در پروتز و شل شدن پیچ لثه  سریعا به مطب دکتر خود مراجعه کند .
 
غذاهای مناسب پس از ایمپلنت دندان

 در هفته ی اول پس از جراحی لازم است که از غذاهای نرم و میوه های دارای بافت نرم استفاده شود و از جویدن غذاهای سفت و گاز زدن میوه ها پرهیز شود . غذاهای مناسب عبارتند از :
نان های نرم، انواع سوپ و آش، سیب زمینی و تخم مرغ پخته، برنج و ماکارونی و پاستا، گوشت چرخ کرده، انواع ماهی. انواع سبزیجات و میوه های دارای بافت نرم و خورد شده .غذاهایی که خوردن و جویدن آنها به ایمپلنت دندان بیمار اسیب می رساند شامل ته دیگ، گوشت های سفت و سوخاری، نان های حجیم مثل سنگک و بربری، آجیل و انواع خشکبار دارای بافت سفت و شکننده، آدامس و سایر شیرینی های چسبنده می باشند .
پس از کاشت ایمپلنت دندان، در طی مدت دو الی شش ماه با توجه به اینکه دندانها در کدام فک قرار گرفته است و همچنین استخوان بازسازی شده است یا خیر، ترمیم به طول می انجامد و در این مدت لازم است که بیمار ضمن رعایت بهداشت دهانی و نکاتی مذکور در این مقاله ،جهت کنترل و مراقبت به صورت منظم ویزیت های دوره ای را انجام دهد، معاینات لازم پس از ایمپلنت دندان از یک روز بعد از جراحی آغاز می گردد .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی