ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰
با توجه به اینکه دندان نقش زیادی در غذا خوردن، صحبت کردن و زیبائی فرد دارد لذا با کشیدن یک دندان، این مسائل تحت تاثیر قرار می‎گیرد و با کشیده شدن یک دندان بقیه دندان‌ها‎ به تدریج به طرف ناحیه خالی حرکت کرده و کل نظم دندان‌ها‎ به هم می‎ریزد. همچنین در صورتی که دندان به موقع جایگزین نشود، لثه به تحلیل می‎رود و استخوان لثه نیز کارایی و سلامت خود را از دست می‎دهد. لذا برای جایگزینی دندان بهترین راه استفاده از کاشت دندان یا همان ایمپلنت می‎باشد.
ایمپلنت یکی از فناوری‌ها‎ی علم دندانپزشکی است که به شکل یک پایه تیتانیومی در درون لثه جایگذاری می‎گردد و پس از مدتی با استخوان فک جوش می‎خورد و می‎تواند به عنوان یک دندان واقعی محسوب شود. با دندانی که از طریق ایمپلنت در دهان قرار می‎گیرد، فرد می‎تواند بخندد، غذا بخورد و مشکل بی دندان بودن خود را حل نماید. این روش تنها برای کاشت یک دندان استفاده نمی‎شود و در صورتی که بخواهیم چندین دندان را جایگزین نماییم باز هم قابل کاربرد می‎باشد.
در این روش پایه تیتانیومی عضوی از بدن فرد محسوب می‎شود که امکان دفع یا کندن آن وجود ندارد (هر چند گفته می‎شود در صورت عدم مراقبت صحیح و یا رعایت نکردن نکات بهداشتی امکان تخریب دندان ایمپلنت شده وجود دارد) و از جهت بافتی و خونی با بدن بیمار سازگار است. از این رو می‎توان گفت، میزان و مدت عمر یک دندان ایمپلنت شده همانند سایر دندانها می‎باشد.

مزایای ایمپلنت
  • ‌‌ ایمپلنت به عنوان راه‌حلی قطعی برای جایگزینی دندان به شمار می‎رود.
  • بیماران در هر سنی که باشند می‎توانند از ایمپلنت استفاده کنند.
  • از دیگر مزایای کاشت دندان بوسیله ایمپلنت، عدم تراش دندانهای مجاور می‎باشد و یکی از شرایط استفاده از آن، سلامت کامل استخوان لثه است که با معایناتی که قبل از کاشت پایه تیتانیومی صورت می‎گیرد، سلامتی استخوان لثه مشخص می‎شود.
نکته: افرادی که دچاری بیماری‌ها‎ی کنترل نشده و مزمن هستند و همچنین افراد سیگاری نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

آیا ایمپلنت دردناک است؟
درمان بواسطه ایمپلنت چندین مرحله دارد. در مرحله اول کاشت پایه است که درون لثه قرار می‎گیرد. در زمان جراحی نیز، لثه به طور کامل بی حس می‎شود که در این شرایط بیمار هیچگونه دردی را متحمل نمی شود. به این معنا که جراحی هر پایه ایمپلنت در یک جلسه 15 دقیقه ای و تحت بی حسی موضعی انجام می‎شود و ملاحظات و مسائل آن از کشیدن دندان نیز، کمتر است. پس از اتمام جراحی ممکن است فرد دچار درد مختصری شود که با مسکن قابل رفع می‎باشد.
بسته به تعداد ایمپلنت هایی که در دهان قرار می‎گیرد. زمان جراحی متغیر که به تبع آن نیز درد ناشی از جراحی متفاوت می‎باشد. تا مدتی پس از جراحی نیز بیمار باید از غذاهای نرم استفاده نماید و به هیچ عنوان روی پایه تیتانیوم مواد غذایی سفت و سخت نشکند.
در مرحله دوم درمان ایمپلنت، سه تا شش ماه بعد از جراحی اول انجام می‌شود و روی ایمپلنت ها باز و یک قطعه فلزی به بر روی آنها متصل می‌گردد تا از لثه عبور و به استخوان برسد. در این مرحله نیز همچون مرحله قبل، لثه بیمار بی حس می‎شود و تنها پس از اتمام مرحله درمان، بیمار میزان کمی درد احساس می‎کند.
در مرحله سوم درمان اصلی شروع می‎شود که به درمان‌های عادی روکش شباهت دارد و شامل مراحل قالب‌گیری و امتحان روکش می‎شود. در اینجا کار درمان به پایان رسیده و عاج دندان بر روی پایه قرار داده می‎شود. در این مرحله درد زیادی متوجه بیمار نمی شود.
بطور کلی می‎توان گفت روش درمان ایمپلنت یکی از ساده ترین و کم مشکل ترین جراحی‌ها‎ی دهان می‎باشد که درد و ناراحتی زیادی ندارد. همچنین می‎توان بلافاصله پس از کشیدن یک دندان، عمل ایمپلنت را انجام داد، مشروط بر آنکه استخوان و لثه در سلامت کامل باشند. اگر متخصص تشخیص دهد که کاشت دندان باید به زمان دیگری موکول شود، باید ایمپلنت پس از سه تا چهار ماه پس از کشیدن دندان انجام گردد. افراد‎ی که به بیماری سیستمیکی دچار هستند باید تحت نظر دندانپزشک قرار بگیرند.
پس از اتمام مراحل درمان و قرار گرفتن دندان در جای خود، نیروی که در نتیجه غذا خوردن بر دندان وارد می‎شود، توسط استخوان فک دفع و در نتیجه هیچگونه دردی بوجود نخواهد آمد.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی