ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

اهمیت نگهداری از ایمپلنتها

حفظ و مراقبت از ایمپلنت ‎ها‎ یکی از نکات مهمی است که در زمان کار گذاشتن پایه های تیتانیومی، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی تاکید زیادی بر آن دارد و توصیه‎ها‎ی خود را به بیماران ارائه می‎دهد. دائمی بودن پروتزهای ایمپلنت موجب شده تا مراقبت و نگهداری از آنها اهمیت پیدا کند. در هر انسانی تفاوتهای اناتومیک از جمله تفاوت در میزان استخوان، کیفیت استخوان، شکل و نیز ارتباط فک بالا و پایین، اختلاف در اندازه‎ها‎، شکل‎ها‎ و ترکیب بندی‎ها‎ی ایمپلنت دندانی وجود دارد که موجب تفاوت در نحوه کاشت و نتیجه نهایی درمان ایمپلنت شده است. اگر استخوان‎ها‎ی فک بیمار به تحلیل روند و یا کف سینوس (سینوس‌های فک بالا) تغییر مکان دهد، بیمار باید تحت مراقبت‎ها‎ی دندانپزشک زیبایی خوب خود قرار بگیرد. به همین دلیل مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندانی اهمیت پیدا می‎کند.

چگونگی نگهداری از ایمپلنتهای

نگهداری از ایمپلنت‎ها‎ شامل بررسی‎ها‎ و معاینات دوره ای است که توسط دندانپزشک خوب انجام می‎شود و شامل جرم گیری، بررسی پایه، معاینه استخوان فک و ... است. حفظ بهداشت فردی نیز از دیگر نکاتی است که به عنوان مهمترین عامل ماندگاری ایمپلنت ‎ها‎ بیان می‎شود. دندانپزشک زیبایی ترمیمی باید بتواند شباهت‎ها‎ و تفاوت‎ها‎ی ایمپلنت‎ها‎ و دندانهای طبیعی را از یکدیگر تشخیص دهد تا دستورالعمل‎ها‎ی نگهداری و حفظ سلامت ایمپلنت‎ها‎ را به بیمار توصیه نماید.
قرار گرفتن مستقیم ایمپلنت دندان درون استخوان آلوئول (پایه ای برای نگهداشتن پروتز) موجب می شود تا پروتز، نیروهای اکلوزالی را به استخوان آلوئول متصل کند. نگهداری صحیح از ایمپلنت دندان موجب سلامتی بافت‎ها‎ی نرم و سخت دهان می‎شود.

روشهای نگهداری از ایمپلنتها

بیماران با کمک روش‎ها‎ی مورفولوژی می‎توانند دندانهای کاشته شده خود را تمیز نمایند. به عنوان مثال یکی از توصیه‎ها‎ی اکید دندانپزشک زیبایی خوب، استفاده بیمار از مسواک اینترپروگزیمال است زیرا این نوع مسواک می تواند تا 3 میلیمتر به داخل سالکوس لثه یا پاکت نفوذ و سالکوس پری ایمپلنت را به خوبی تمیز کند. علاوه بر این کنترل مکانیکی پلاک، استفاده روزانه از دهانشویه‎ها‎ی حاوی گلوکونات کلروهگزیدین، می‎تواند تا میزان زیادی از رشد باکتری‎ها‎ی درون ایمپلنت دندان جلوگیری نماید.
نگهداری ایمپلنت دندان در یکسال اول اهمیت بیشتری دارد. بیمار باید در 3 ماهه اول، تحت مراقبت‎ها‎ی دندانپزشک خوب قرار بگیرد. بویژه اگر بیمار به دلیل بیماری پریودنتال دندان خود را از دست داده باشد، فات‎ها‎ی پری (Stable) نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت.
اگر یکسال از کاشت ایمپلنت دندان گذشته باشد و در این مدت هیچ مشکلی برای دندانهای بیمار رخ ندهد، می‎تواند هر 4 تا 6 ماه یکبار، برای معاینات به دندانپزشک زیبایی مراجعه نماید. دندانپزشک باید در جریان وضعیت بیمار قرار بگیرد و از وضعیت سلامت بافت‎ها‎ی پری ایمپلنت دندان، باخبر شود تا در مواقع لزوم تصمیمات درستی اتخاذ نماید.

نحوه معاینات ایمپلنت توسط دندانپزشک

دندانپزشک باید اجزاء پروتزی دندان بیمار را به طور دقیق معاینه کند تا در صورت وجود احتمالی پلاک، جرم یا لق شدن پروتز را دریابد. همچنین بیمار هر 12 تا 18 ماه یک بار، باید از ایمپلنت ‎ها‎  رادیورافی تهیه کند. در پروتزهایی که پیچ شونده هستند، دندانپزشک باید حداقل یک بار در سال، این نوع پروتزها را باز نماید تا بتواند بافت‎ها‎ی سخت و نرم پری ایمپلنت را بهتر ارزیابی کند. با این کار، دندانپزشک زیبایی خوب، می تواند علائم عفونت، تحلیل استخوان پری ایمپلنت و یا نوروپاتی را مشاهده و بیمار را تحت مراقبت قرار دهد  تا از شکست ایمپلنت جلوگیری کند.
یک نکته مهم در نقش دندانپزشک خوب برای مراقبت از ایمپلنت‎ ها‎، دقت در بافت‎ها‎ی نرم لثه، تغییرات رنگ و قوام بافت نرم آنهاست. وجود تراکت فیستوله یک نشانه کلینیکی جدی است و می تواند موجب ایجاد پاتولوژی و در نتیجه شکست ایمپلنت شود.

مراقبتهای بیمار از ایمپلنت

بیمارانی که از این شیوه درمانی استفاده می‎کنند، باید بدانند که بخش مهمی از نگهداری ایمپلنت ‎ها‎ بر عهده خود آنها خواهد بود و در صورت نتیجه نامطلوب، نباید تمامی مشکلات را به دندانپزشک زیبایی ترمیمی ربط دهند. براساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده که پلاک باکتریایی نه تنها به ژنژیویت و پریودنتیت منجر می‎شود، بلکه می‎تواند عامل پیدایش  peri- implantits نیز باشد. بنابراین اولین فاکتور در حفظ و نگهداری ایمپلنت ‎ها،‎ شخص بیمار است. بویژه اگر ایمپلنت در مجاورت دندانهای طبیعی قرار گرفته باشد، ممکن است موجب بیمار پریودنتال در بیمار شود. در این صورت می تواند فضای مناسبی برای رشد باکتری‎ها‎ی پاتوژن و ارسال آنها به سالکوس پری ایمپلنت ایجاد کند. به تبع این امر، شاهد تخریب دندانهای طبیعی خواهیم بود. لذا شستشوی مداوم دندانهای کاشته شده و رعایت نکات بهداشتی از جمله مواردی است که تمامی متخصصان به آن تاکید جدی دارند.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی