ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

ایمپلنت و زیبایی

ایمپلنت و زیبایی

دندان تنها قسمتی از بدن است که امکان رشد مجدد ندارد به همین دلیل انسان از گذشته ها‎ی دور تاکنون در فکر جایگزینی برای دندانهای از دست رفته بوده است. روش‏ها‎ی مختلفی نیز برای این امر استفاده شده که آخرین دستاورد بشر، روش ایمپلنت یا کاشت دندان است. در این روش از ایمپلنت‏ها‎ی تیتانیوم استفاده می‎شود که بصورت پایه در لثه قرار می‎گیرند و پس از مدتی با استخوان فک جوش می‎خورند و به جزئی از بدن تبدیل می‎شوند. قسمت عاج نیز بر روی آن قرار می‎گیرد و دقیقا به مانند دندانهای طبیعی عمل می‎کنند.
در ابتدای ورود این تکنولوژی، به دلیل قیمت بالا تنها برای افرادی استفاده می‎شد که حاضر به پرداخت هزینه‏ ها‎ی بالا بودند. از سوی دیگر به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع کافی از این روش، برخی تصور می‎کردند کاشت دندان با درد و دوره نقاهت طولانی همراه است و به همین دلیل از انجام آن خودداری می‎کردند. در حال حاضر با گسترش علم و ساده تر شدن روند کاشت دندان، کلاسهای آموزش ایمپلنت نیز برگزار می‎شود که موجب آگاهی بیماران از این روش درمانی شده است.

ایمپلنت و تاثیر آن بر زیبایی

روش درمانی ایمپلنت دندانی برای افرادی که تمامی دندانهای خود را از دست داده اند قابل استفاده است که با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت دندان در هر فک، پروتزی متحرک محکم و بدون لغزش در اختیار بیمار قرار می‎گیرد. در این روش دندان‏ها‎ بدون پیوستگی به یکدیگر جایگزین شده و نیاز به تراش دندانهای مجاور نخواهد بود. چرا که دندانپزشک با اندازه گیری دقیق، فضای خالی را مشخص کرده و متناسب با آن، ایمپلنت دندانی را در لثه جایگذاری می‎کنند. بنابراین این دندانها با اندازه متناسب با یکدیگر قرار گرفته و شکل ظاهری زیبایی دارند.
زمانی که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده است، بدون آسیب رساندن به دندانهای مجاور، کاشت دندان در فضای خالی انجام می‎شود. اگر بیمار دندانهای زیادی را از دست داده باشد، با قرار دادن چند ایمپلنت دندانی در فک آنها و استفاده از آنها به عنوان پایه، می‎توان پروتز متکی بر ایمپلنت را برای جایگزینی دندانهای از دست رفته را جبران کرد. این روش برای بیمارانی که از پروتز متحرک استفاده می‎کنند، با استفاده از دو پایه ایمپلنت دندانی در فک آنها می‎تواند پروتز را با هزینه کم، محکم نماید و زیبایی را برای بیمار به ارمغان آورد.

تاثیر جنس ایمپلنت بر زیبایی

ایمپلنت‏ ها‎ی دندانی از جنس‏ها‎ی مختلفی تهیه می‎شوند که می‎تواند فلزی، سرامیکی و یا تیتانیوم باشد. ایمپلنت دندانی از دو قسمت فیکسچر و اباتمنت تشکیل شده است. فیکسچر ایمپلنت داخل استخوان و بخش اباتمنت نیز بر روی پایه قرار می‎گیرد که روکش چینی با فرم دندان، روی آن قرار داده می‎شود. این روکش‏ها‎ به سه شکل تهیه می‎شوند: روکشهای تمام فلزی ( all metal)، روکش سرامیکی دندان (all ceramic)، روکشهای pfm ترکیب سرامیک و فلز (چینی باند شده به فلز)، که هر یک معایب و مزایای خاص خود را دارد.
  1. جنس روکش‏های تمام فلز: از استحکام بالایی برخوردار هستند و با عنوان روکش‏ها‎ی طلا شناخته شده هستند چرا که گاهی از فلزات گرانقیمت نیز برای ساخت آنها استفاده می‎شود. این نوع روکش‏ها‎ تفاوت فاحشی با دندانهای طبیعی داشته و به همین دلیل از نظر زیبایی چندان جالب نیست.
  2. روکش سرامیکی دندان: از جنس چینی بوده که متناسب با دندانهای طبیعی می‎باشند. به همین دلیل کسانی که به شکل ظاهری دندان بیش از استحکام آن اهمیت می‎دهند، از این روکش‏ها‎ استفاده می‎کنند.
  3. روکشهای ترکیبی از سرامیک و فلز (زیرکونیا): این نوع روکش از جنس سرامیک بوده و به روکش‏ها‎ی فلزی شباهت زیادی دارند اما در ساخت آنها به جای استفاده از فلز، زیرکونیوم استفاده می‎شود که رنگ آنها سفید است و به همان اندازه روکش‏ها‎ی فلزی استحکام بالایی دارند.
نقش ایمپلنت در حفظ استخوان فک و زیبایی
استخوان فک محافظ ریشه دندان است که تاثیر زیادی نیز در زیبایی افراد ایفا می‎کند. ایمپلنت‏ها‎ی دندانی در نقاطی که دندان از دست رفته است، می‎توانند حجم استخوان فرد و زیبایی او را حفظ کنند. پس از جراحی ایمپلنت دندانی با توجه به جنس و شکل استخوان فک و همچنین واکنش‏ها‎ی بافتی بیمار، دوره درمان متفاوت است. اما نهایتا با مراقبت‏ها‎ی بیمار و تجویزات و دستورات دندانپزشک زیبایی و ترمیمی ، زیبایی ظاهری بیمار همچون دوره دندانهای طبیعی حفظ می‎شود.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی