ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰
ایمپلنت یا کاشت دندان به منظور پر کردن جای خالی یک دندان در دهان صورت می‎گیرد. ایمپلنت در مواردی استفاده می‎شود که بین دندانهای جلو فاصله ایجاد می شود این امر در اثر از دست رفتن یک دندان اتفاق‎ می‎‎افتد. همچین زمانی که فاصله زیاد بین دندان‎ها‎ در اثر از دست رفتن یک یا چندین دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند، باید از ایمپلنت استفاده کرد. ایمپلنت برای کسانی که به کلی دندانهای خود را از دست داده اند نیز روش درمانی مناسبی می‎‎باشد. اما این که ایمپلنت ها چه مدت دوام دارند و عمر آنها تا کی خواهد بود، برای بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت سوال است. در اینجا به نکاتی می‎پردازیم تا مشخص کنیم که ایا می‎توان دائمی بودن ایمپلنت را ضمانت کرد یا خیر؟
یکی از متخصصان دندانپزشکی بر این نظر است که نباید وعده‎ها‎ی بی اساس به بیماران داد چرا که وعده دادن آسان است اما عمل به آن دشوار خواهد بود. ایمپلنت نیاز به مراقبت ویژه ای دارد و در صورتی می‎توان گفت یک ایمپلنت موفقیت آمیز بوده و نیاز به ترمیم ندارد، که نکات بهداشتی در رابطه با آن رعایت شود. به طور کلی عمر ایمپلنت به چندین عامل بستگی دارد که در زیر به بررسی آنها می‎پردازیم:

تخصص دندانپزشک
دندانپزشک خوب به عنوان مهمترین عامل در طول عمر ایمپلنت محسوب می‎شود. به هر میزان که یک دندانپزشک در انجام کار خود متخصص باشد و بتواند ایمپلنت را به نحو احسن در دهان بیمار قرار دهد، به همان میزان نیز باید منتظر یک نتیجه مطلوب تر باشیم.
رعایت برخی از نکات بهداشتی که پزشک در هنگام درمان انجام می‎دهد و همچنین استفاده از تکنیک‎ها‎یی که بیمار درد کمتری را متحمل شود و در عین حال ایمپلنت با استخوان فک پیوند برقرار نماید تا به مرور زمان لق و کنده نشود، از مواردی است که بر طول عمر ایمپلنت مؤثر می باشد.

مراقبتهای بیمار
دندانی که به واسطه ایمپلنت در دهان قرار می‎گیرد نیز همچون سایر دندانهای طبیعی نیازمند مراقبت و حفظ نکات بهداشتی می‎باشد. مسواک زدن، استفاده از دهان شویه فلوراید دار، آب نمک، شستشو با آب ولرم پس از هر بار غذا خوردن، از جمله نکاتی است که بیماران پس از کاشت دندان باید رعایت نمایند. ایجاد فاصله زمانی میان خوردن غذاهای گرم و سرد، امتناع از خوردن بی رویه شیرینی، خودداری از شکستن مواد غذایی سفت با دندان ایمپلنت شده از دیگر مواردی است که باید بیمار رعایت نماید. در غیر اینصورت عمر ایمپلنت کاهش می‎یابد و چه بسا پس از مدت کوتاهی نیز به ترمیم و یا کاشت دوباره داشته باشد.
افرادی که دچار برخی از بیماری‎ها‎ از قبیل قند خون، کافی نبودن رشد استخوانی و ... هستند، نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند. نکته ای دیگر که باید به آن متذکر شد، مصرف دخانیات است که موجب کاهش عمر دندان کاشته شده می‎شود.
بر اساس آنچه گفته شده آنچه که تضمین کننده دائمی بودن عمر ایمپلنت است، مراقبتهای ویژه بیمار، رعایت نکات بهداشتی و در عین حال تخصص دندانپزشک‎ می‎‎باشد در غیر اینصورت نمی توان انتظار دائمی بودن ایمپلنت را داشت. گاهی ممکن است استخوان ایمپلنت به تحلیل رود که این امر به دلیل بیماری لثه اتفاق می‎افتد.
بطور کلی باید گفت که میزان موفقیت ایمپلنت 95 %‎ می‎‎باشد اما همانطور که گفته شد این امر به رعایت برخی نکات بستگی دارد. ایمپلنت مثل دندان دچار پوسیدگی نمی شود اما میکروب‎ها‎ی دهانی می‎توانند تحت شرایطی به لثه اطراف ایمپلنت آسیب برسانند که موجب  تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت‎ می‎‎شود و در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، موجب از دست رفتن ایمپلنت می‎گردد.

ترمیم دندان ایمپلنت شده
در شرایطی که تحلیل ایمپلنت اتفاق می‏افتد (این امر گاهی تا 1/0 میلی متر‎ می‎‎باشد)، استخوان سازی و ترمیم استخوان لثه قابل انجام می‎‎باشد. بیمارانی که از روش درمانی ایمپلنت استفاده‎ می‎‎کنند باید هرچند وقت یکبار به دندانپزشک خود مراجعه نمایند. از آنجایی که دندان ایمپلنت شده دردی را احساس نمی کند لذا اگر برای لثه مشکلی ایجاد شود، بیمار متوجه نشده و ممکن است مشکل حاد و به بیماری لثه منجر شود. از این رو متخصصان ایمپلنت تاکید‎ می‎‎کنند بیماران پس از درمان نیز باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند.
ایمپلنت برای بیمارانی که استخوان ضعیفی دارند نیز قابل اجرا‎ می‎‎باشد که بدین منظور قبل از درمان باید با استفاده از مواد تقویتی و استخوانی، استخوان فک تقویت شده و سپس درمان صورت بگیرد. این کار به 2 تا 5 ماه وقت نیاز دارد.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی