ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

مزایای ایمپلنت فوری و شرایط نگهداری آن

ایمپلنت دندان جایگزینی عالی برای دندان از دست رفته است که امروزه محبوبیت آن به شدت رو به افزایش است. ایمپلنت از یک پست (پایه) تیتانیومی تشکیل شده که در استخوان فک جایگذاری میشود و برای نگه داشتن تاج دندان به جای ریشه دندان طبیعی طراحی شده است. پست ایمپلنت های مرسوم در مرحله جایگذاری در استخوان فک قرار داده میشوند و چندین ماه در جای خود میمانند تا با استخوان فک جوش بخورند و سپس در مرحله دیگری لثه باز میشود و تاج دندان، بریج (پل) و یا دندان مصنوعی بر روی پست ایمپلنت دندانی قرار داده میشود. امروزه ایمپلنت فوری درمانی توسط متخصص ایمپلنت رو به افزایش است. در این روش ظرف 488 ساعت پس از جراحی ایمپلنت،  تاج موقتی روی دندان قرار داده میشود و در مدت جوش خوردن استخوان باقی می ماند. قبل از رسیدن دندان به مرحله کشیدن می توان با رسیدگی سریع و پرکردن دندان و نیز روکش دندان بلافاصله بعد از پر کردن و یا عصب کشی جلوگیری کرد.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری شیوه ای از درمان ایمپلنت است که در آن تاج موقتی اندکی پس از جایگذاری ایمپلنت دندانی در استخوان فک، روی ایمپلنت قرار میگیرد. این دندان جایگزین موقتی معمولا به دقت شکل داده میشود به طوری که در تماس با دندان سمت مقابل قرار نمیگیرد و صرفا برای زیبایی لبخند است تا زمانی که تاج دائمی جایگزین شود.
برای اینکه بتوانیم یک ایمپلنت دندانی را به سرعت جایگذاری کنیم و در داخل استخوان فک قرار دهیم نیاز داریم که نکاتی را رعایت کنیم.
اول اینکه استخوان فک حجم و ارتفاع کافی داشته باشد و اگر دندانی را خارج میکنیم اطراف ریشه دندان ضایعه نداشته باشد.

نکته مهم اینکه جراحی بیمار در یک جلسه انجام میشود ونیاز به جراحی دو مرحله ای نیست .این کار به بیمار آرامش بیشتری میدهد طول زمان درمان را کمتر میکند، زمان ترمیم کمتر می شود و بیمار زودتر صاحب روکش یا پروتز ثابت می شود.
انتظارات بیمار زودتر برآورده میشود و خونریزی از ناحیه کمتر خواهیم داشت البته در این میان استخوان فک باید تراکم خوبی داشته باشد. نیاز به بازسازی استخوان نداشته باشد. ارتفاع استخوان کافی داشته باشیم. عرض خوبی داشته باشیم.
کاشت ایمپلنت دندانی فوری معمولا برای دندان های جلویی فک بالا و پایین انجام می شود زیرا اگر بیماری دندان های قسمت های عقبی (خلفی) خود را از دست بدهد، مسئله مهمی برایش پیش نمی آید اما دندانهای جلویی اهمیت بسیار زیادی برای همه دارد و برای صحبت کردن، خندیدن، نیاز به کاشت ایمپلنت دندانی فوری هست.
یکی از موارد کاشت ایمپلنت دندانی فوری زمانی است که بیمار دندان خود راکشیده است و می توان بلافاصله از ایمپلنت فوری برای او استفاده کرد. ترمیم استخوان و جوش خوردن ایمپلنت دندانی به استخوان بلافاصله با کشیدن دندان شروع می شود.
نکته مهم دیگر اینکه ترمیم استخوان که در اطراف و درون حفره کشیده شده اتفاق می افتد در اطراف ایمپلنت دندان هم اثر گذاشته و استخوان سازی زودتر شروع می شود. اگر استخوان اطراف ایمپلنت دندان برای ثبات آن کافی نباشد، کاشت ایمپلنت فوری توصیه نمی شود. اگر عفونت در حفره دندان کشیده شده وجود داشته باشد ایمپلنت فوری توصیه نمی شود زیرا عفونت سبب عدم شکل گیری استخوان در اطراف ایمپلنت دندان می شود و بافت نرم (کلاژن) به جای ایمپلنت تشکیل می گردد.

شرایط لازم برای ایمپلنت فوری

5 دندان قدام بالا و یا فک پایین بصورت گروهی یا تک تک وجود حداقل 6 میلیمتر عرض استخوان
وجود حداقل 13 میلیمتر طول مفید استخوان
تیپ یک یا دو یا حداکثر 3 استخوانی
گیر اولیه 35 الی 60 نیوتن
رعایت بهداشت دهان ودندان
عدم وجود براکسیزم

مراحل انجام ایمپلنت فوری

-روز اول جلسه جراحی قسمت ریشه و ساخت پروتزموقت
-در فک پایین پس از 3 ماه و در فک بالا بعد از 5 ماه قالبگیری مجدد انجام میشود و پس از حدود 2 هفته پروتز نهایی ساخته و جایگزین پروتز موقت می شود
-در شرایط بی دندانی کامل ایمپلنت فوری در روز جراحی به اتصالات دست دندان وصل می شود و در همان روز به دست دندان متصل می شود یعنی در این شرایط دیگر نیازی به ساخت پروتز موقت نمی باشد و فقط در 1 جلسه ریشه ها جراحی شده و اتصالات به پروتز و ایمپلنت وصل میشود و از همان روز اول پروتز شکل میگیرد.

مزایا ایمپلنت فوری

• اهش مدت درمان: با این روش، جایگزینی تقریبا فوری دندان جلویی امکان پذیر میشود. در روش ایمپلنتهای مرسوم اغلب سه تا شش هفته ماه طول میکشد تا درمان کامل شود. در نتیجه بسیاری افراد ترجیح میدهند از گزینه های سریعتر مانند بریج استفاده کنند هر چند کارایی آن کمتر است و فواید ایمپلنت از جمله محافظت از استخوان فک را نخواهد داشت.
• تنها یک جراحی لازم است: ایمپلنت، اباتمنت و تاج موقتی همه در یک مرحله جراحی جایگذاری میشوند که این امر زمان کلی درمان را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. در این روش نیازی نیست که پس از سه تا شش ماه از جایگذاری ایمپلنت دندانی، دوباره لثه شکافته شود تا اباتمنت و تاج بر روی آن متصل شود.
• بافت لثه بهتر با تاج هماهنگی پیدا میکند: در روش مرسوم ایمپلنت دندانی، هیلینگ کپ استوانه ای بر روی ایمپلنتی که تازه کاشته شده است، قرار میگیرد تا بافت لثه را شکل دهد. در ایمپلنت دندانی فوری بافت لثه را با تاج موقتی میتوان شکل داد که از نظر شکل بیشتر به تاج دائمی شباهت دارد بنابراین بافت لثه با تاج دائمی هماهنگی بیشتری دارد و نتیجه کار از نظر زیبایی بهتر خواهد بود.
• عدم نیاز به دندان مصنوعی موقتی یا تحمل ظاهر بی دندان: در ایمپلنت فوری تاثیر فیزیکی و روانی از دست دادن دندان با جایگزینی سریع آن کاهش می یابد به طوری که دیگر نیازی به دندان مصنوعی متحرک و یا تحمل ظاهر بی دندان در دوره جوش خوردن وجود ندارد.

معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری 10 تا 15 درصد امکان موفقیت درمان ایمپلنت دندانی را کاهش میدهد و ما این روش را به کسانی پیشنهاد میکنیم که اصلا قادر به تحمل فاز بی دندانی نیستند و درشرایط ایده ال استخوانی نیاز دارند که همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت و پروتز موقت هم داشته باشند.
از لحاظ هزینه به علت اینکه شما یک پروتز موقت هم به صورت اضافه دریافت میکنید مقداری بیشتر است در واقع شما هزینه یک پروتز اضافه را پرداخت می کنید.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندانی

به علت فلزی بودن ایمپلنت دندانی نمی پوسد اما امکان بیماری لثه وجود دارد که مسواک بین دندانی الزامی است.
نگهداری از ایمپلنت دندانی همچون دندان طبیعی است و استفاده از مسواک و نخ دندان و دهانشویه حتما توصیه می شود.

قیمت ایمپلنت فوری

هزینه انجام ایمپلنت دندانی فوری در بسیاری از موارد با انجام درمان های سنتی تفاوت چندانی ندارد منتها در این طرح درمان بایستی هزینه ایمپلنت دندانی، هزینه لابراتوار، هزینه مواد مصرفی اضافی همچون پودر استخوان، دستمزد جراح ایمپلنت دندانی را باید در نظر گرفت.

مطالب مرتبط:

قیمت ایمپلنت

ایمپلنت تهران

کاشت دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی