ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندانی چیست و چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت دندانی (Implant) عبارت است از: نوعی پایه یا پیچ از جنس تیتانیوم خالص که سازگار با سلول‌های بدن میباشد. ایمپلنت دندانی، داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و تاج دندان روی آن قرار داده می‌شود. پس از استخوان‌سازی سلول‌های استخوان‌ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک و ایمپلنت به هم جوش خورده و سپس تاج و روکش دندان را روی آن (پایه تیتانیومی ایمپلنت) بازسازی می‌کنند.

معمولاً ۳ تا ۴ ماه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک طول می‌کشد و کاشت ایمپلنت در آقایان از ۱۸ سالگی به بعد و در خانم‌ها از ۱۵ سالگی به بعد امکان‌پذیر است.

از دست دادن دندان ،علاوه بر اینکه تأثیر منفی بر زیبایی صورت دارد، همچنین باعث تخریب اعتماد به‌ نفس و اثرات بد  روحی می‌شود.

مشکل در جویدن غذا ، همچنین یکی دیگر از اثرات از دست دادن دندان است که با ایمپلنت علاوه بر رفع مشکل جویدن و بازیابی این  توانایی، زیبایی و اعتماد به‌ نفس نیز به فرد بازمی‌گردد. در بین تمام روش‌های درمانی تا به امروز، ایمپلنت دندانی کامل‌ترین و بهترین است ،زیرا هم دائمی است هم اینکه شامل تمامی اجزای ریشه و تاج دندان میباشد و فرم صورت به دلیل اینکه استخوان فک تحلیل نمی‌رود کمتر دچار تغییر می‌شود.

با این روش ،دندان‌های دیگر با جایگزینی ایمپلنت دچار آسیب نمی‌شوند. این درمان نسبت به دیگر درمان‌ها، عمری طولانیتر داشته و چنانچه ایمپلنت از دست برود امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

جراح دندان‌پزشک در مطب خود پس از بی‌حسی موضعی ایمپلنت را در فک قرار می‌دهد. برای کم کردن درد و همچنین کاهش عوارض ناشی از جراحی، دندان‌پزشک داروهایی نظیر مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. افرادی که از بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن رنج  می‌برند مناسب ایمپلنت دندانی نیستند .

 

برای مثال: به بیمارانی که رادیوتراپی می‌شوند می‌توان اشاره کرد، این افراد به مدت ۲ سال پس از آخرین رادیوتراپی می‌توانند ایمپلنت را انجام دهند. همچنین افراد معتاد به مواد مخدر، سیگار و مشروبات الکلی مورد مناسبی برای ایمپلنت به شمار نمی‌روند.

درگذشته ی نه‌چندان دور،استفاده از ایمپلنت ،برای افرادی که بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت، نارسایی کلیوی، پوکی استخوان، بیماری‌های تیروئیدی و آرتریت روماتوئید داشتند ممکن نبود، اما امروزه با پیشرفت علم این امکان فراهم‌شده است.جراحی پیوند ایمپلنت برخلاف دیگر پیوندها (قلب، کلیه، ریه و…) پس نمی‌زند ،به این دلیل که فلز تیتانیوم با بدن انسان کاملاً سازگار است با این‌ حال  عواملی ممکن است باعث پس زدن این پیوند شوند:

– جراحی نامناسب
– بلافاصله بعد از عمل جراحی پیوند ،به ایمپلنت دندانی ،آسیب و ضربه (تروما) وارد شود
– پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو
– رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از بزرگ‌ترین معایب ایمپلنت دندانی هزینه‌ی بسیار زیاد آن نسبت به دیگر درمان‌ها (پروتز ثابت یا پرتز متحرک) است و همچنین از دیگر معایب آن میتوان به زمان طولانی درمان (۴ تا ۹ ماه) و ریسک‌های شکست جراحی، عفونت یا از دست دادن ایمپلنت را اشاره کرد، که  در صورت از دست رفتن ایمپلنت نیاز به جایگزینی مجدد دارد.

نکات زیر در موفقیت هر چه بیشتر عمل جراحی ایمپلنت دندانی بسیار مؤثر است:

– ناحیه عمل را به مدت یک روز مسواک نزنید
– تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی دهان شسته نشود
– پس از یک روز از عمل، روزی ۳ مرتبه از دهان‌شویه (بهترین آن‌ها کلرهگزیدین است) استفاده شود
– مانند دندان طبیعی از ایمپلنت دندانی مراقبت شود چون پلاکت‌های میکروبی باعث عفونت لثه می‌شوند. مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، استفاده از برسهای بین‌دندانی و استفاده از خمیردندان‌های مخصوص ایمپلنت ضروری است.
– در ۳ روز اول از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای باید پرهیز کرد.
– سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی ،موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهند.

مطالب مرتبط:

قیمت ایمپلنت

ایمپلنت تهران

کاشت دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی