ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندانی: مزایا و هزینه

فرایند ها و عملیاتی در دندان پزشکی صورت می گیرد از جمله ترمیم، پر کردن دندان، عصب کشی، روکش دندان، کاشت دندان و یا ایمپلنت و … که در این مقاله به بحث در مورد ایمپلنت پرداخته ایم.
اگر شخصی یک یا چند دندان را از دست داده باشد و یا کاملا بدون دندان باشد بمنظور جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌تواند از ایمپلنت‌ های دندانی توسط متخصصص ایمپلنت استفاده نماید. یک ایمپلنت دندانی پایه  کوچکی از جنس فلز تیتانیوم یا آلیاژهای تیتانیوم می‌باشد. این فلز به وسیله استخوان‌ها براحتی پذیرفته می‌شود و اتصالل استخوان فک با این فلز بخوبی صورت می‌پذیرد. واژه اتصال ایمپلنت به استخوان (Osseoitgration) خیلی زیاد در این رابطه استفاده می‌شود که منظور از آن پیوستگی و اتصالل ایمپلنت دندانی با استخوان فک می‌باشد. ایمپلنت دندانی که جایگزین ریشه دندان می‌گردد دارای شیارهای ظریفی بر روی سطوحش می‌باشد که در استخوان فک پیچ می‌گردد ایمپلنت در داخل حفره‌ای که توسط دریل ایجاد شده است قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین هدف در نصب یک ایمپلنت رسیدن به یک اتصال فوری با استخوان اطراف آن می‌باشد.

چه کسانی مناسب ایمپلنت هستند؟

افرادی که به هر علتی دندان از دست داده باشند، مناسب انجام ایمپلنت هستند.
ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد و روکش روی ایمپلنت، بدون اتکا به دندان های مجاور قرار داده می شود.
در مورد بیماران کاملا بی دندان، می توان با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت در هر فک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش در اختیار بیمار قرار داد.
حتی در مورد بیماران بی دندان که در حال استفاده از پروتز متحرک هستند، می توان با قرار دادن دو پایه ایمپلنت در فک آنها همان پروتز را با کمترین هزینه، کامل محکم و باثبات کرد.

مراحل کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت در مطب دندانپزشکی و با بی حسی موضعی (نظیر معالجات متداول دندان ها) و توسط جراح دندانپزشک ورزیده انجام میگیرد.
برای کاهش احتمال درد و عفونت ممکن است دندانپزشک داروهایی تجویز کند که قبل و بعد از عمل کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد.
۱) تهیه رادیوگرافی های لازم و بررسی دقیق ناحیه بی دندانی و انتخاب ایمپلنت مناسب از لحاظ طول و قطر و نوع آن، که مناسب ناحیه بی دندانی باشد.
۲) انجام جراحی کاشت ایمپلنت در یک جلسه حدودا نیم ساعته در مطب، با بی حسی موضعی، بدون هیچ گونه درد.
۳) حدود ۲ماه بعد از کاشت ایمپلنت میتوان مراحل ساخت روکش(تاج دندان) روی آن را انجام داد.
(این مدت زمان برای ترمیم و سفت شدن استخوان دور ایمپلنت لازم است که البته بسته به جنس استخوان فرد و شرایط موجود، ممکن است این زمان کمی متغیر باشد.)

چند دندان می‌تواند توسط ایمپلنت حمایت شود؟

تمام اشکال متداول جایگزینی دندان‌ها از قبیل پل‌ها یا دندان مصنوعی می‌تواند بوسیله استفاده از ایمپلنت های دندانی انجام پذیرد. اگر شما فقط یک دندان طبیعی را از دست داده باشید یک ایمپلنت برای جایگزین‌نمودن کافی خواهد بود در فضاهای بزرگتر که تعداد دندان بیشتری از دست رفته، لزوما نیاز به استفاده از یک ایمپلنت برای هر دندان نمی‌باشد، هر چند تعداد دقیقی ایمپلنت بستگی به کیفیت و میزان استخوان در ناحیه‌ای که ایمپلنت کار گذاشته می‌شود، خواهد داشت. دانسیته (تراکم استخوان) در فک بالا عموما ضعیفتر از فک پایین می‌باشد و اگر در فک بالا اصلا هیچ دندانی وجود نداشته باشد حداقل شش ایمپلنت برای جایگزینی کامل دندان‌ها ، صورت ثابت کافی خواهد بود. در فک پایین بخصوص در جلوی آن استخوان خیلی محکم می‌باشد بنابراین نیاز به ایمپلنت های کمتری نسبت به فک بالا وجود خواهد داشت و تعداد چهار ایمپلنت می‌تواند ده دندان یا بیشتر از در فک پایین حمایت نماید. اگر چه استفاده از 5 تا 6 ایمپلنت متداول می‌باشد. ایمپلنت‌های دندانی معمولا از اصول مهندسی پیروی می‌کنند، آنها باید در یک استخوان قوی کار گذاشته شوند.

مزایای ایمپلنت دندانی

•    در عین گران بودن درمان ، مزایا یی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق العاده ، باعث میشود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریجهای ثابت یا پرتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.
•    با درمان ایمپلنت، دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمیشوند.
•    پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمیرود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان میشود.
•    به طور معمول طول عمر ایمپلنت دندان از سایر درمانهای جایگزین طولانی تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

قیمت ایمپلنت به طور کلی

به طور کلی، قیمت ایمپلنت دندان و یا قیمت کاشت دندان ایمپلنت شامل هزینه جراحی لثه، جایگذاری پایه (آماده سازی ایمپلنت دندان برای دریافت عضو مصنوعی) و بازیابی (جایگذاری روکش) می باشد. در حقیقت، هزینه ایمپلنت دندان متغیر می باشد و بستگی به عوامل بسیاری از جمله:
•    کیفیت، مقدار و محل استخوان:
در صورتی که عرض استخوان و ارتفاع ان در محلی که ایمپلنت قرار می گیرد کافی باشد، هزینه ی اضافی بر هزینه ی ایمپلنت تحمیل نمی نماید. اما در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد و یا شکل و اندازه استخوان کافی نباشد هزینه مرتبط به پیوند استخوان می تواند هزینه ایمپلنت دندانی را افزایش دهد.
•    تعداد و نوع دندان ها:
تعداد دندان هایی که جایگزین می شوند بر قیمت ایمپلنت و یا همان نرخ ایمپلنت تاثیر بسزایی دارد. همچنین نوع و جنس روکش مربوطه نیز هزینه کاشت دندان ایمپلنت را تغییرر می دهد. می بایستی توجه داشت که نوع دندان هایی که جایگزین می شوند نیز بر قیمت ایمپلنت دندان تاثیر گذار است یا به عبارت دیگر هزینه ایمپلنت هر دندان متفاوت می باشد. به طور مثال، هزینه ایمپلنت دندان جلو به دلیل توجه ویژه به جنبه های زیبایی دندان های قدامی می تواند با هزینه ایمپلنت یک دندان آسیا متفاوت باشد.
•    نوع و جنس :
نرخ ایمپلنت دندان بسته به نوع و جنس ایمپلنت های دندانی متغیر است اما اکیداً توصیه می گردد از سیستم های شناخته شده و مورد تایید سازمان های معتبر دندانپزشکی استفاده شود. امروزه شاهد تبلیغات مرتبط با ارزانترین ایمپلنت دندان در سطح جامعه می باشیم که عموما با استفاده از سیستم های غیر استاندارد انجام می پذیرند که منجر به صدمات غیر قابل جبرانی برای بیماران می گردند.
انواع ایمپلنت دندانی در برندهای مختلف و در کشور های مختلف تولید می گردند که از متداول ترین آنها می توان به ایمپلنت کره ای، ایمپلنت سوئیسی و ایمپلنت آمریکایی اشاره نمود. قیمت انواع ایمپلنت با توجه به تکنولوژی ساخت آن می تواند متفاوت باشد. به طور مثال، قیمت ایمپلنت کره ای با قیمت ایمپلنت سوئیسی متفاوت است اما بایستی توجه نمود که این تفاوت در قیمت دندان ایمپلنت به معنای تفاوت کیفیت ایمپلنت نمی باشد.

مطالب مرتبط:

قیمت ایمپلنت

ایمپلنت تهران

کاشت دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی